Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het onecom-ilotheme
domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init
actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het twentynineteen
domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init
actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het twentyseventeen
domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init
actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het twentysixteen
domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init
actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het twentytwentyfive
domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init
actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":119,"date":"2017-06-20T12:28:00","date_gmt":"2017-06-20T10:28:00","guid":{"rendered":"https:\/\/blog.potaarde.be\/2017\/06\/20\/william-eggleston-119\/"},"modified":"2017-06-20T12:28:00","modified_gmt":"2017-06-20T10:28:00","slug":"william-eggleston-119","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/blog.potaarde.be\/2017\/06\/20\/william-eggleston-119\/","title":{"rendered":"William Eggleston"},"content":{"rendered":"\n
Een democratische onverschilligheid<\/b><\/p>\n
Het Amsterdamse Foam toont met de serie Los Alamos 75 vroege Eggleston prints uit de periode 1966-1974. Het werk is nog steeds razend actueel, mysterieus en bijzonder verleidelijk in zijn sublieme analyse \u00e9n transformatie van de banaliteit. <\/p>\n
William Eggleston (1939, Tennessee, VS) begon halfweg de jaren 60 – tegen de stroom van de toenmalige kunstfotografie in – in kleur te werken. Kleur werd door \u2018echte\u2019 fotokunstenaars als vulgair beschouwd en leende zich meer voor hapklare reclame dan voor persoonlijke expressie, vonden zij. Toch kreeg Eggleston, na zijn controversi\u00eble tentoonstelling in het MoMa in 1976, zijn plaats in de fotogeschiedenis als \u00e9\u00e9n van de belangrijkste vernieuwers van de naoorlogse fotografie. Directeur John Szarkowsky van het departement fotografie van het MoMa noemde Egglestons werk \u2018perfect\u2019 maar Hilton Kramer van de New York Times zag het smalend als \u2018perfectly boring\u2019. Grote vernieuwers worden meestal niet ontdekt door slimme critici maar vaker door mensen die het vak z\u00e9lf beoefenen en intu\u00eftief bij artist\u2019s artists het onvermijdelijke nieuwe bespeuren, lang voor w\u00e1t dat precies inhoudt, beschreven wordt in taal. Het boek, \u2018Eggleston\u2019s Guide\u2019 dat bij de expo verscheen, werd d\u00e9 handleiding voor menig fotograaf die in zijn voetspoor volgde en is in herdruk nog steeds verkrijgbaar. <\/p>\n
Oninteressant<\/i><\/p>\n
Samen met fotografen als Stephen Shore of Joel Sternfeld wordt William Eggleston beschouwd als \u00e9\u00e9n van de pioniers van de artistieke kleurenfotografie. Toch verschilt het werk van Eggleston radicaal met dat van de veeleer documentaire grootbeeldfotografen; trouw aan de mobiele 35mm camera snuffelde Eggleston rond in zijn directe omgeving, van Memphis via de Mississippi delta tot New Orleans en Las Vegas. <\/p>\n
Ge\u00efnspireerd door Henri Cartier-Bressons boek \u2018The Decisive Moment\u2019 werkte hij aanvankelijk in zwartwit en ook toen kwamen zijn geliefkoosde onderwerpen al aan de oppervlakte: diners, reclameborden, stoffige straten en allerhande schijnbaar oninteressante alledaagse plekken. <\/p>\n
Het is pas vanaf dat Eggleston kleur ging gebruiken dat hij zijn authentieke stempel kon zetten op het medium. Vaak is de kleur, of het kleurcontrast, d\u00e9 reden van de foto en pas op de tweede plaats w\u00e1t er precies afgebeeld wordt. Abstracte patronen die hij ontwaart in reclamepanelen of vloeistof die uit een auto gelopen is, worden de hoofdelementen in zijn beelden. Tegelijkertijd herkennen we deze wereld, simpelweg omdat we die bewonen. Deze cryptische plekken blijven meestal onopgemerkt voor de achteloze passant, het is pas in de foto\u2019s van Eggleston dat we de pure, po\u00ebtisch beeldende kracht van het gewone ontdekken. En dat proces schuilt net in de abstractie, of beter in Egglestons reductie van de specifieke sociale betekenis van deze auto\u2019s, tankstations, coca-cola of het bruine materiaal waarvan een jurk gemaakt werd. Eggleston is in de eerste plaats ge\u00efnteresseerd in het beeldend potentieel van wat zich voor zijn lens bevindt: de kleur, het materiaal en de spannende, sensuele en verrassende composities die hij filtert uit dingen en objecten die niemand anders ziet zoals hij. Dat maakt het werk van Eggleston deels abstract en deels documentair, ontegensprekelijk met het zwaartepunt op het eerste. <\/p>\n
Nucleair<\/i><\/p>\n
De serie \u2018Los Alamos\u2019 die nu in Foam getoond wordt, bestaat uit een selectie van 75 dye-transferdrukken (een in onbruik geraakte arbeidsintensieve en dure techniek waarbij bepaalde kleuren selectief geaccentueerd kunnen worden). Het was Egglestons bedoeling deze serie van ruim 2200 beelden in delen uit te geven maar het project geraakte in vergetelheid. Pas in 2002 werd Los Alamos -de naam van het project werd ontleend aan de plaats waar de VS in het geheim nucleaire wapens ontwikkelde- herontdekt en als dye-transfers geprint. Alle getoonde werken in Foam komen uit de collectie van het Duitse Ludwig museum.<\/p>\n
Democratisch<\/i><\/p>\n
Eggleston zelf spreekt over \u2018the democratic camera\u2019 die alles gelijk berechtigt, of het nu een wieldop, een mens of een glas Martini is. Maar misschien heeft die democratische blik meer te maken met het soort onverschilligheid waar Marcel Duchamp het over had om zijn readymades los te kunnen zien van hun specifieke betekenis om ze te transformeren tot sculptuur. Net zo \u2018vergeet\u2019 Eggleston waar hij zijn camera op richt om tegelijk een abstracte analyse te maken van iets dat net zo goed herkenbaar blijft. Het mysterie van Egglestons werk ligt in de onderliggende mystieke kracht van kleur en vorm zoals we die kennen van schilders zoals Rothko of Pollock. Gelukkig \u2018vergeet\u2019 Eggleston in dat proces niet dat hij de fotocamera hanteert en leidt zijn werk niet tot mani\u00ebristische vorm- en stijloefeningen en blijft de ondoorgrondelijke alledaagse werkelijkheid zijn proces doorkruisen en voeden. <\/p>\n
Bert DANCKAERT<\/p>\n
\u2018Los Alamos\u2019 van William Eggleston tot 7 juni in Foam, Keizersgracht, 609 Amsterdam. Alle dagen open van 10 tot 18u, do-vrij tot 21u. Entree: 10 euro.<\/p>\n
William Eggleston, En Route to New Orleans, 1971-197 4, from the series Los Alamos, 1965-1974 \u00a9 Eggleston Artistic Trust\/ Courtesy David Zwimer, New York\/London<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Een democratische onverschilligheid Het Amsterdamse Foam toont met de serie Los Alamos 75 vroege Eggleston prints uit de periode 1966-1974. Het werk is nog steeds razend actueel, mysterieus en bijzonder verleidelijk in zijn sublieme analyse \u00e9n transformatie van de banaliteit. William Eggleston (1939, Tennessee, VS) begon halfweg de jaren 60 – tegen de stroom van […]","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[2],"tags":[],"class_list":["post-119","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-category0"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/119","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=119"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/119\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=119"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=119"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=119"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}