Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het onecom-ilotheme
domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init
actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het twentynineteen
domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init
actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het twentyseventeen
domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init
actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het twentysixteen
domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init
actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het twentytwentyfive
domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init
actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":52,"date":"2010-06-28T12:23:27","date_gmt":"2010-06-28T10:23:27","guid":{"rendered":"https:\/\/blog.potaarde.be\/2010\/06\/28\/american-documents-52\/"},"modified":"2010-06-28T12:23:27","modified_gmt":"2010-06-28T10:23:27","slug":"american-documents-52","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/blog.potaarde.be\/2010\/06\/28\/american-documents-52\/","title":{"rendered":"American Documents"},"content":{"rendered":"\n
Schitterende expo, gemiste kans
<\/b>
\u2018American Documents\u2019 in FoMu Antwerpen
Fotomuseum Antwerpen gaat de zomer in met een reeks nieuwe expo\u2019s waarvan \u2018American Documents\u2019 op de tweede verdieping de verpletterende blikvanger is. Een vijftiental zwaargewichten van de Amerikaanse naoorlogse fotografie werd samengebracht om de documentwaarde van de foto te bevragen. Het levert \u00e9\u00e9n van de sterkste tentoonstellingen op die ooit in het museum te zien was.<\/p>\n
Als deze expo de voorbode is van het museum onder leiding van de nieuwe directeur Elviera Velghe, dan ziet de toekomst er rooskleurig uit aan de Waalsekaai. Hoewel de expo \u2018American Documents\u2019 nog voorbereid werd onder supervisie van ad interim directeur Pool Andries, is dit de eerste expo waarvan Velghe het lintje mocht doorknippen. Welke richting het museum zal inslaan na het plotse vertrek van voormalig directeur Christoph Ruys, valt nog af te wachten. Hoopgevend is in elk geval dat de waardevolle collectie van onder het stof zal worden gehaald. Waar Ruys zich hoofdzakelijk toelegde op het behalen van fenomenale bezoekersaantallen, is er misschien nu terug tijd om te focussen op kwaliteitsfotografie, op de ondersteuning en uitbouw van de collectie en op de toekomst van Belgische fotografie in een internationale context.
Documentary Style<\/b>
De tentoonstelling \u2018American Documents\u2019 kwam tot stand op initiatief van fotograaf Jean-Paul Deridder die het project uitwerkte in samenwerking met de curatoren van het museum. Van Walker Evans (1903-1975) is de serie \u2018Labor Anonymous\u2019 uit 1946 te zien. Evans is \u00e9\u00e9n van de meest veelzijdige fotografen van de 20ste eeuw. Bovendien was hij een bevlogen denker en schrijver over fotografie. Zijn invloed op de hedendaagse fotografie valt niet te onderschatten. Vanaf 1935 trachtte Evans het begrip \u2018documentary style\u2019 te defini\u00ebren. Hij stelde: \u201cArt is never a document, but it can adapt that style\u201d. De documentaire als strategie – niet als doel – lijkt als een rode draad doorheen deze expo te lopen.
Zo hangt naast Evans\u2019 \u2018Labor Anonymous\u2019 werk uit de serie \u2018Evidence\u2019 van Larry Sultan en Mike Mandel. In 1977 werd, kort na hun studies, het boek \u2018Evidence\u2019 gepubliceerd. Voor dit werk bezochten Mandel en Sultan de beeldarchieven van honderden bedrijven, afdelingen van de politie en diverse laboratoria. Ze lichtten hieruit een selectie \u2018bewijsmateriaal\u2019 dat ze contextloos in de verzameling \u2018Evidence\u2019 plaatsten. Deze even cryptische als hilarische beelden werden exemplarisch voor het hergebruik van fotografisch materiaal. Zelden werd zo treffend de gespannen verhouding tussen \u2018betekenis\u2019 en \u2018context\u2019 blootgelegd.
Van diezelfde Larry Sultan, die in december van vorig jaar overleed, is ook de recente serie \u2018Homeland\u2019 te zien, gemaakt tussen 2007 en 2009. Op de kleurenfoto\u2019s van Sultan zien we pittoreske, idyllische landschappen in Amerikaanse buitenwijken aan de grens met Mexico. Ze worden bevolkt door clandestiene arbeiders, dagloners en ontheemden.
Van Robert Frank worden enkele foto\u2019s uit zijn befaamde \u2018The Americans\u2019 getoond. De documentaire \u2018roadmovie\u2019 die Frank in de jaren 50 realiseerde, koppelt subjectiviteit en een autobiografisch standpunt aan het document.
In navolging van Frank bepaalden Diane Arbus, Garry Winogrand en Lee Friedlander dan weer de Amerikaanse kunstfotografie van de jaren 60. Ook die drie zwaargewichten uit de fotogeschiedenis komen uitgebreid aan bod in \u2018American Documents\u2019. In 1967 werd hun werk al eens gebundeld in de expo \u2018New Documents\u2019 in het MoMa, die net zoals deze tentoonstelling wilde stilstaan bij de dubbelzinnige betekenis van het document in de fotografie.
Afstandelijk<\/b>
Verder is er een reeks fotografen terug te vinden die deelnam aan de tentoonstelling \u2018New Topographics: Photographs of a Man-Altered Landscape\u2019 (Rochester, 1975). De nieuwe stijl die \u2018New Topographics\u2019 inluidde was die van het onderkoelde non-document. De ontdekking ook van het fotogenieke van de standsrand en andere overgangsgebieden. Van Stephen Shore wordt een reeks kleurenfoto\u2019s uit Uncommon Places getoond. Van Lewis Baltz zijn er droge analyses te zien van industrieparken en vuilnisbelten. Robert Adams, Nicholas Nixon en Henry Wessel vervolledigen de \u2018topografen\u2019.
Naast \u2018Homeland\u2019 van Larry Sultan is er nog een recente fotoserie te zien; \u2018American Power\u2019 is een opgemerkt fotografieproject en boek van Mitch Epstein (1952) die ooit nog les kreeg van Garry Winogrand. Het werk gaat uit van het begrip \u2018power\u2019 dat zowel \u2018macht\u2019 als \u2018energie\u2019 kan betekenen. Epstein fotografeerde tussen 2003 en 2008 met een groot formaat camera voornamelijk in en om energiefabrieken. Hoewel Epsteins stijl afstandelijk en louter beschrijvend lijkt, komt er toch een subjectief verhaal bovendrijven over een parano\u00efde en afkalvende samenleving.
\u2018American Documents\u2019 brengt op een (naar Belgische maatstaven) ongeziene manier een hoeveelheid kwaliteitswerk samen wat deze tentoonstelling historisch maakt. Hoewel de expo niet echt een nieuwe visie aanreikt of een vooruitstrevend statement poneert, overtuigt ze in haar ingetogen en trefzekere selectie. Het is dan ook bijzonder jammer dat van dit ensemble geen catalogus werd gemaakt. Een tentoonstelling van dit kaliber verdient het ook rond te reizen om zo meer mensen te bereiken \u00e9n nieuwe financi\u00eble mogelijkheden te cre\u00ebren voor toekomstige projecten. Dat deze expo in de rustige zomermaanden werd geprogrammeerd is dan weer erg jammer naar het onderwijs toe. Het historisch overzicht in \u2018American Documents\u2019 biedt belangrijk studiemateriaal voor iedere fotostudent. Zo blijkt dat een schitterende tentoonstelling toch ook een beetje een gemiste kans kan zijn.<\/p>\n
Bert DANCKAERT<\/p>\n
\u2018American Documents\u2019 tot 5 september 2010 in FoMu Antwerpen, Waalse Kaai 47, 2000 Antwerpen. Open van dinsdag tot zondag van 10 tot 18u. Toegang 6\/4 euro, 1 euro voor \u2013 26. www.fotomuseum.be<\/p>\n
Larry Sultan, \u2018Antioch Creek\u2019, 2008, from the series \u2018Homeland \u2019, \u00a9 The Estate of Larry Sultan, courtesy Gallery Thomas Zander, Cologne<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Schitterende expo, gemiste kans\u2018American Documents\u2019 in FoMu AntwerpenFotomuseum Antwerpen gaat de zomer in met een reeks nieuwe expo\u2019s waarvan \u2018American Documents\u2019 op de tweede verdieping de verpletterende blikvanger is. Een vijftiental zwaargewichten van de Amerikaanse naoorlogse fotografie werd samengebracht om de documentwaarde van de foto te bevragen. Het levert \u00e9\u00e9n van de sterkste tentoonstellingen op […]","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[3],"tags":[],"class_list":["post-52","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-category1"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/52","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=52"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/52\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=52"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=52"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=52"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}