Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het onecom-ilotheme
domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init
actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het twentynineteen
domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init
actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het twentyseventeen
domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init
actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het twentysixteen
domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init
actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Notice: Functie _load_textdomain_just_in_time werd verkeerd aangeroepen. Vertaling laden voor het twentytwentyfive
domein werd te vroeg geactiveerd. Dit is meestal een aanwijzing dat er wat code in de plugin of het thema te vroeg tegenkomt. Vertalingen moeten worden geladen bij de init
actie of later. Lees Foutopsporing in WordPress voor meer informatie. (Dit bericht is toegevoegd in versie 6.7.0.) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php on line 6114
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/functions.php:6114) in /customers/b/9/5/potaarde.be/httpd.www/blog/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1893
{"id":90,"date":"2014-03-27T16:21:28","date_gmt":"2014-03-27T15:21:28","guid":{"rendered":"https:\/\/blog.potaarde.be\/2014\/03\/27\/interview-met-dirk-braeckman-90\/"},"modified":"2014-03-27T16:21:28","modified_gmt":"2014-03-27T15:21:28","slug":"interview-met-dirk-braeckman-90","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/blog.potaarde.be\/2014\/03\/27\/interview-met-dirk-braeckman-90\/","title":{"rendered":"Interview met Dirk Braeckman"},"content":{"rendered":"\n
Dirk Braeckman: \u201cIk sculpteer met licht\u201d <\/b><\/p>\n
Op 2 maart opende in galerie Zeno-X een nieuwe
\ntentoonstelling van Dirk Braeckman onder de cryptische titel \u2018twentyseven.one.seven\u2019. Het fotografisch oeuvre van
\nBraeckman deint uit als een steeds groter wordende schaduw die het gevolg is
\nvan een zoektocht die begint in de onmiddellijke omgeving van de fotograaf en
\ndie eindigt in een grenzeloze dialoog met de materialiteit van de print en het
\nlicht dat het beeld bepaalt. Wij hadden een gesprek met Dirk Braeckman in volle
\nvoorbereiding van de expo.\n<\/p>\n
Hij denkt niet in reeksen, begint hij
\nzijn verhaal, maar ziet zijn oeuvre als \u00e9\u00e9n serie die begint vanaf het moment
\ndat hij startte met beelden maken. Een tentoonstelling ziet hij als een stand van
\nzaken,niet als de afronding van een periode.<\/p>\n
\nWaarop
\nslaat de titel \u2018twentyseven.one.seven\u2019?<\/i><\/p>\n
Braeckman: <\/b>\u201cHet
\nis zoals bij de titels van de afzonderlijke werken die ik een code meegeef die
\nniet te ontcijferen valt. Ik zou de titel van de expo nu kunnen uitleggen maar
\ndat heeft eigenlijk geen zin, integendeel zelfs. Het is net zoals ik niet graag
\nte veel uitleg geef bij mijn werk, dat heeft een omgekeerd effect. Ik hou het
\ngraag erg cryptisch.<\/p>\n
Hoe
\nkom je tot de selectie van een aantal beelden?<\/i><\/p>\n
Braeckman:
\n<\/b>\u201cBij
\nde meeste fotografen ontstaat de selectie na de opname, uit de verzameling
\nnegatieven of digitale bestanden. Bij mij werkt dat anders, ik selecteer vanuit
\nde prints omdat de afdruk een cruciale fase is in mijn werkproces. Mijn werk
\nwordt pas zichtbaar wanneer het materieel en tactiel is geworden als afdruk.
\nVaak gebruik ik ook negatieven van jaren geleden die ik in een andere context
\nplaats en die zo nieuwe mogelijkheden kunnen genereren.\u201d<\/p>\n
Hoe
\nzie je je evolutie van de laatste decennia?<\/i><\/p>\n
Braeckman:
\n<\/b>\u201cAls
\nje mijn werk van de late jaren 80 vergelijkt met wat ik nu maak, zie je een
\nenorme evolutie. Het gebeurt allemaal impulsief en in heel trage stappen. Ik
\nben steeds meer gaan abstraheren zonder dat het hermetisch wordt. Een zekere
\nvorm van herkenbaarheid blijft er meestal nog inzitten, hoewel ik ook dat meer
\nen meer loslaat. En natuurlijk het hergebruiken van bestaand beeldmateriaal dat
\nsteeds nadrukkelijker wordt, voornamelijk het hergebruiken van eigen beelden.\u201d<\/p>\n
Zie
\nje dat als een vorm va \u2018jezelf citeren\u2019?<\/i><\/p>\n
Braeckman:
\n<\/b>\u201cIk
\nzie het als appropriation van mijn eigen werk. Dat gebeurt niet alleen met
\nnegatieven die ik recupereer uit mijn archief maar meer en meer met prints
\nwaarvan ik vertrek. Ook de dokabewerking is de laatste tijd terug
\nnadrukkelijker geworden. De manipulatie van het papier in de donkere kamer was
\naltijd erg belangrijk in mijn werkwijze, in het begin door te spelen met
\nchemicali\u00ebn. De laatste tijd gebruik ik
\nvaak licht tijdens de ontwikkeling zodat solarisaties ontstaan. Ik heb in mijn
\ndoka een aantal tools waarmee ik kan spelen. Ik zie het als het provoceren van
\nhet toeval waarop ik dan weer kan inspelen. Daar bestaat een mooi woord voor: aleatoriek.
\nDe aanvaarding van het toeval is voor mij een belangrijke artistieke keuze.\u201d<\/p>\n
Het
\ntoeval dat ook in de schilderkunst een grote rol speelt waarbij een bepaalde
\nbeweging met het penseel een andere uitlokt\u2026<\/i><\/p>\n
Braeckman:
\n<\/b>\u201cInderdaad
\nen mijn werk wordt vaak in de traditie van de schilderkunst bekeken hoewel ik
\nhet meer zie als iets sculpturaal – het klinkt vrij romantisch – maar het is
\nhaast als boetseren met licht. Wat er op de beelden staat is soms van
\nondergeschikt belang, het gaat erom hoe ik het vormgeef.\u201d<\/p>\n
Beschouw
\nje jezelf als een \u2018romantisch\u2019 kunstenaar? <\/i><\/p>\n
Braeckman:
\n<\/b>\u201cIk
\nbegrijp dat mensen mijn werk of mijn kunstenaarschap als romantisch bekijken.
\nVoor mij is het dagelijkse realiteit, het is wat ik doe en wat ik heel graag
\ndoe. Wel valt me op dat \u2018romantiek\u2019 lange tijd not done was en dat het nu
\nstilaan meer aanvaard wordt. Ook is het zo dat ik me soms laat inspireren door
\nschilders uit de romantiek zoals bijvoorbeeld Watteau voor een interventie in
\nBozar. Maar mijn werk vertrekt niet van een romantisch
\ndocumentair-autobiografisch standpunt; de beelden gaan niet over mijn eigen
\nleven. Ik zie het veel universeler.\u201d<\/p>\n
Hoe
\nzie je de verhouding tussen de opname van het beeld en de bewerking tijdens het
\nafdrukken? Zijn die evenwaardig?<\/i><\/p>\n
Braeckman:
\n<\/b>\u201cIk
\nzie het als \u00e9\u00e9n beweging. Zelfs al zitten er jaren tussen het moment van de opname
\nen de dokabewerking. Ik weet nu ook steeds vaker wat ik met een bepaald beeld
\nkan doen; bij het maken van de opname kan ik me het eindresultaat al min of
\nmeer voor ogen stellen.\u201d<\/p>\n
Blijf
\nje vasthouden aan analoge fotografie?<\/i><\/p>\n
Braeckman:
\n<\/b>\u201cIk
\ngebruik alles door mekaar. Het kan zijn dat ik een digitale opname maak van een
\nanaloge print, die ik digitaal bewerk om er dan weer een foto van te maken op
\nnegatief. Ik gebruik alle tools die beschikbaar zijn en zie het als een
\nconstant experiment. Maar het is vooral de fysieke dialoog die voor mij
\nbelangrijk is.\u201d<\/p>\n
Hoe
\nga je om met herhaling? Een aantal thema\u2019s komen steeds terug in je werk\u2026<\/i><\/p>\n
Braeckman:
\n<\/b>\u201cIk
\ndenk dat die vraag zich veel minder stelt in de schilderkunst. Neem nu
\nbijvoorbeeld een kunstenaar zoals Morandi en hoe die zich jaren aan een stuk in
\nhetzelfde thema verdiept heeft. Altijd weer op zoek naar kleine verschuivingen
\nen het doorgronden van een essentie. Bij mij is dat ook zo. Neem het thema van
\nhet gordijn dat vaak terugkeert in mijn beelden. Dat wordt een symbool voor
\nverhullen of verbergen en dat blijft me dan intrigeren. Ik vertrek steeds
\nvanuit mijn directe omgeving en ik zie geen noodzaak om andere onderwerpen of
\nthema\u2019s te gaan zoeken omdat ik voel dat ik er steeds andere en nieuwe dingen
\nin zal ontdekken.\u201d<\/p>\n
En
\nmaak je een onderscheid tussen bijvoorbeeld de naakten, portretten of
\ninterieurs?<\/i><\/p>\n
Braeckman:
\n<\/b>\u201cNeen,
\nvoor mij vormt het \u00e9\u00e9n geheel. Wat telt is het beeld. Wat er op staat is
\nnatuurlijk makkelijk te omschrijven als \u2018naakt\u2019 of \u2018interieur\u2019 maar ik hou niet
\nvan die termen. De Waalse fotograaf Marc Trivier heeft het mooi omschreven dat
\neen foto uiteindelijk niet meer is dan de verbinding van een aantal punten,
\nkorrels of beeldpixels.
\nBij foto\u2019s wordt er altijd meer gekeken naar wat er op het beeld staat dan hoe
\nhet er uitziet omdat er altijd een soort van werkelijkheid aanwezig is. In mijn
\nwerk gaat dat niet op, er is slechts een doordruk van de werkelijkheid. Het
\nheeft niks te maken met het moment of de herkenbaarheid ervan. Het gaat over
\nwat ik met die elementen doe.\u201d<\/p>\n
Zie
\nje jezelf ooit stoppen met beelden maken?<\/i><\/p>\n
Breackman:
\n<\/b>\u201c
\nDat kan ik me heel moeilijk voorstellen. Wel heb ik moeilijke periodes
\ndoorgemaakt, dat ik te veel bezig was met alles wat er rond het kunstenaarschap
\nhangt. Ik had het moeilijk om te blijven focussen. Het verschil tussen naar een
\nvernissage gaan of in mijn atelier zijn, was vervaagd. Er waren periodes dat ik
\nmeer buiten mijn atelier was dan er in. Gelukkig heeft zich dat hersteld en kan
\nik me volledig op het beeld focussen. Het is nu veel duidelijker waar mijn plek
\nis.\u201d<\/p>\n
En
\ndat brengt gemoedsrust?<\/i><\/p>\n
Breackman:
\n<\/b>\u201cNeen,
\nik zal niet snel gemoedsrust vinden (lacht)\u2026 Mijn werk is bijzonder
\narbeidsintensief en er komt heel veel bij kijken. Maar ik ben er in geslaagd me
\nte omringen met een team dat heel wat taken van me overneemt zodat ik me kan
\nconcentreren op de essentie. Die situatie brengt een zeker comfort. Gemoedsrust
\nzal ik nooit vinden.<\/p>\n
Bert DANCKAERT<\/p>\n
\u2018twentyseven.one.seven\u2019
\nvan Dirk Braeckman tot 12 april in Zeno-X Gallery, Godtsstraat 15, 2140
\nBorgerhout. Open wo-za van 13 tot 17u. www.zeno-x.com<\/p>\n
<\/p>\n
\u00a9 Dirk Braeckman – Courtesy of Zeno X Gallery Antwerpen, 27.1\/21.7\/009\/2013. 180 x 120 cm, gelatin silver print mounted on aluminum, edition 1\/3<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"Dirk Braeckman: \u201cIk sculpteer met licht\u201d Op 2 maart opende in galerie Zeno-X een nieuwe tentoonstelling van Dirk Braeckman onder de cryptische titel \u2018twentyseven.one.seven\u2019. Het fotografisch oeuvre van Braeckman deint uit als een steeds groter wordende schaduw die het gevolg is van een zoektocht die begint in de onmiddellijke omgeving van de fotograaf en die […]","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_oct_exclude_from_cache":false,"footnotes":""},"categories":[2],"tags":[],"class_list":["post-90","post","type-post","status-publish","format-standard","hentry","category-category0"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/90","targetHints":{"allow":["GET"]}}],"collection":[{"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=90"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/90\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=90"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=90"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/blog.potaarde.be\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=90"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}